Solrosbröd

Jag börjar varje vardag med att baka vårt lunchbröd till krogen, oftast sätter jag degen och åker sedan till gymmet och kör cardio + någon muskelgrupp, enligt mig så finns det inget bättre än eget hembakat bröd.
Det lyfter verkligen en måltid :)
 
Här kommer ett recept jag brukar baka hemma, på krogen bakar jag alltid med jäst men detta brödet jäser av bakpulver.
 
7 dl siktat dinkelmjöl
1 msk bakpulver
2 dl solroskärnor
1 tsk salt
3 dl vatten
1/2 dl Arlas smör/rapsolja
250 gr  kesella/kvarg
 
1 dl solroskärnor till formen
 
Blanda alla torra ingredienser i en bunke rör i vattnet smör/oljan och kesellan 
pensla formen och ströa med solroskärnorna
klicka i degen och grädda i nedre delen av ugnen ca 1 timme i 200 grader, låt det svalna
 
 
vi brukar baka det på lördags morgonen när det blir lång frukost och alla är samlade, det blir aldrig något över...om man säger så, vi har även gjort frallor av degen ...
 
 
det funkar lika bra.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0