To bulk or not to bulk

 
 
Många som har styrketräning som huvudsakliga träningsform väljer att dela in året i bulk perioder för att bygga massa och diet perioder för att forma kroppen.
 
Ordet bulk kommer från engelskan och betyder " stor volym ", medan det i tränings kretsar snarare betyder äta &  träna för viktuppgång. När man ligger på kalori överskott blir det per automatik lättare att köra tung träning, man befinner sig just då i en positiv energi balans, det vill säga man får i sig mer energi än man gör av med, samtidigt som man tillgodo ser musklerna med protein behov- två faktorer som är i det närmaste vitala för att uppnå effektiv muskel tillväxt.
 
Andra sekundära men högst välkomna förmåner är ju att man höjer sin prestationskapacitet, och man är i det närmaste aldrig hungrig.
 
Nackdelarna med att bulka är att man lägger på sig en fettmassa som sedan kan vara besvärligt att få bort, så mer är inte alltid bättre, att bulka med kvalite mat är en konst.
 
Den verkliga sanningen är att man bygger lika mycket muskler oavsett hur stort eller litet det dagliga överskottet är, så länge det ÄR ett överskott.....HELA TANKEN MED UPPBYGGNAD ÄR ATT DET MÅSTE BLI EN SKILLNAD FRÅN DIET.
 
 Man bygger alltså lika bra musklemassa på 1 kcal överskott som 500 kcal överskott, den med 1 kcal överskott får en långsammare fett inlagring än den med 500 kcal i överskott.
 
Själv har jag tidigare alltid lagt på mig "för mycket", men nu försöker jag ligga på 6-10 kg + under bulk perioder, det passar mig bäst.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0